Köpvillkor

1. ALLMÄNT

1.1
Dessa allmänna villkor (”Villkoren”) gäller när du som konsument (”Du”) gör en beställning via www.auberginestore.se, Avtal ingås mellan dig och Aubergine Store AB, organisationsnummer 556655-2633 (”Aubergine”). Utförliga kontaktuppgifter och övrig information om Aubergine framgår på hemsidan. Villkoren är enbart tillämpliga för dig som är konsument och som gör beställningar via hemsidan.

1.2
Aubergine följer regler och föreskrifter för distanshandel.

1.3
För att handla hos oss behöver du vara 18 år. Från 16 år får du handla hos oss om du handlar tillsammans med eller med godkännande av målsman. Vi reserverar oss för eventuell slutförsäljning av varor. Alla försök till bedrägerier polisanmäls. Vi förbehåller oss rätten att häva ett köp om bedrägeri misstänks. 

1.4
Aubergine reserverar sig för eventuella tryckfel i texter på denna webbsida. Vi ger ingen garanti att alla bilder exakt återger produkternas verkliga utseende. Vi strävar dock alltid efter att återge en så liknande bild som möjligt av produkten. Om felaktigt pris har angetts för en vara som Du har beställt så kommer Aubergine naturligtvis att meddela dig om detta och invänta ditt godkännande av det korrigerade priset innan Aubergine fortsätter med beställningen. 

1.5
En orderbekräftelse skickas ut via mail när du slutfört din beställning. Där finner du uppgifter om vad du köpt med priser, fraktkostnad. Om något är fel med beställningen, kontakta oss snarast på maja@aubergine.nu.


2. AVTAL OCH BESTÄLLNING

2.1
För att kunna göra ett köp via hemsidan måste Du acceptera Villkoren. Genom att acceptera Villkoren förbinder Du dig att följa Villkoren i sin helhet, samt godkänner att Du tagit del av informationen om personuppgifter och samtyckt till användningen av personuppgifter och cookies enligt Aubergines Integritetspolicy, se här.

2.2
Ett avtal om köp ingås först när Aubergine bekräftat din beställning och Du mottagit orderbekräftelse från Aubergine via den e-mail du angett. Aubergine uppmanar dig att spara denna orderbekräftelse vid eventuella frågor och behov att kontakta Aubergines kundtjänst. 

3. PRISER, AVGIFTER OCH BETALNING

3.1
Vid beställning via hemsidan gäller de priser som anges på hemsidan. Priser anges i svenska kronor och är inklusive moms. Priserna inkluderar inte betalnings- och fraktavgifter, som anges separat.

3.2
Du kan betala på de sätt som anges på hemsidan. Läs mer om våra betalsätt längre ner på denna sida. Aubergine har rätt att ta betalt redan i samband med beställningen, om inte fakturabetalning eller annat liknande betalsätt valts av dig och godkänts av Aubergine. Vid fakturabetalning eller delbetalning kan Aubergine eller dess samarbetspartners komma att göra en kreditupplysning. Du kommer i sådant fall upplysas om detta. Aubergine förbehåller sig rätten att inte alltid erbjuda alla betalsätt, alternativt ändra betalsätt om det som Du valt av någon anledning inte fungerar vid tillfället för köpet. Observera att eventuella begränsningar för betalningsalternativ anges på hemsidan.

Tillsammans med Klarna Bank AB (publ), Sveavägen 46, 111 34 Stockholm, Sweden, erbjuder vi följande betalningsalternativ där betalningen görs direkt till Klarna:

● Betala inom 14 dagar: Betalningstid är 14 dagar från avsändandet av varorna. Villkoren för betala inom 14 dagar finner du här.

● Konto: Klarna Konto är en kontokredit som tillhandahålls av Klarna och som ger kredittagaren möjlighet att delbetala sina köp månadsvis med minst 1/24 (minimum 50 SEK) av totala utnyttjade kreditbeloppet eller i enlighet med de i kassan godkända villkoren. För mer information om Klarna Konto inklusive allmänna villkor och Standardiserad Europeisk konsumentkreditinformation finner du här.

Du hittar mer information om Klarna här och kan läsa deras användarvillkor här.

För att kunna erbjuda en uppsättning av olika betalningsalternativ behöver vi dela dina person-, kontakt- och orderuppgifter med leverantören av respektive betaltjänst. Vi rekommenderar dig att läsa vår sekretesspolicy.

Användningen av dessa uppgifter regleras i enlighet med gällande dataskyddslag och Klarnas sekretesspolicy.

Tillsammans med Mondido Payments AB, Kammakargatan 48, 111 60 Stockholm, erbjuder vi Swish samt kortbetalning med Mastercard, Visa och American Express. Inga extra avgifter tillkommer och pengarna dras direkt vid köp.

4. KAMPANJER OCH ERBJUDANDEN

Aubergine kan från tid till annan erbjuda kampanjer på hemsidan som kan ha förmånligare villkor än vad som framgår av dessa Villkor, t.ex. rörande betalning eller förlängd ångerrätt. Dessa förmånligare villkor gäller så länge kampanjen är aktiv och för de specifika varor som anges av Aubergine i samband med kampanjen. Aubergine förbehåller sig rätten att när som helst återkalla sådana kampanjer. Vid avslutande eller återkallande av en kampanj gäller dessa Villkor utan ändringar. Erbjudanden på specifika varor på hemsidan gäller under en begränsad tid och så länge lagret räcker.

5. LEVERANS OCH TRANSPORT

5.1
Varor som finns i lager levereras normalt inom det antal arbetsdagar som anges på hemsidan. Om inte annat särskilt avtalats (t.ex. i samband med bokning av varor som inte finns i lager) sker leveransen senast 30 arbetsdagar räknat från det att Aubergine skriftligen bekräftat beställningen genom orderbekräftelsen. Mer information om Aubergine leverans av varor och villkor för leveransen finner du här.

5.2
Den förväntade leveranstiden av varan framgår av orderbekräftelsen, i kassan och/eller på den aktuella varan. Om inte annat särskilt avtalats och en leverans tar mer än 30 arbetsdagar och detta inte beror på dig som kund har du rätt att häva köpet.

5.3
Om paket ska lösas ut ska Du göra detta inom den tid som anges i aviseringen. Paket ska normalt hämtas ut personligen med giltig legitimation och ordernummer. Du får alltid en avisering som visar var och när paket ska hämtas. Avisering kan ske via e-post, vanlig post samt om Du lämnat mobilnummer, även via telefonsamtal eller SMS. Om Du inte hämtar ut paketet har Aubergine rätt att debitera dig en avgift på 150 kr

5.4
Aubergine ansvarar för varor som skadas eller kommer bort under leverans till dig. Reklamation av transportskador ska göras inom skälig tid. När du hämtar ut ditt paket är det därför viktigt att kontrollera att detta inte är transportskadat. Aubergine rekommenderar att du anmäler en eventuell transportskada direkt på plats hos utlämningsombudet och därefter kontaktar Aubergine kundtjänst. Tänk på att behålla allt emballage och produktens förpackning vid en transportskada. Skulle du inte märka en skada på paketet för än du kommer hem bör du innan du öppnar paketet fota skadan på paketet och direkt kontakta Aubergines kundtjänst.

6. ÅNGERRÄTT

6.1
Vid köp av varor på hemsidan gäller alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Detta innebär att Du har rätt att ångra ditt köp genom att meddela Aubergine detta inom 14 dagar från det att Du eller ditt ombud tagit emot den beställda varan (ångerfristen).

6.2
Ångerrätten gäller inte för följande typer av varor:

(a)
varor som har tillverkats enligt dina anvisningar eller som på annat sätt har fått en tydlig personlig prägel;

(b)
varor med bruten försegling som inte kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl (exempelvis underkläder, kosmetiska produkter, badkläder, hårtorkar och liknande produkter, rakapparater och eltandborstar); eller

(c)
ljud- eller bildupptagningar (exempelvis en CD-skiva) eller datorprogram med bruten försegling.

6.3
I samband med en beställning av vara för vilken ångerrätt inte gäller får Du tydlig information om detta. Om en vara har förseglats får Du inte bryta förseglingen om Du vill kunna utöva din ångerrätt. Rätten att ångra sig upphör alltså när Du bryter förseglingen.

6.4
Om Du vill ångra köpet ska Du, innan ångerfristen löpt ut, skicka ett klart och tydligt meddelande till Aubergine på det sätt som anges här. Du ska ange ditt namn, din adress och annan relevant information, t.ex. ordernummer och namn på varan i meddelandet. Om Du inte vill använda ovan alternativ på meddelande kan Du använda den standardblankett för utövande av ångerrätt som Konsumentverket tagit fram (se www.konsumentverket.se)

6.5
Vid utövande av ångerrätten betalar Du returfrakten och ansvarar för varans skick efter det att Du har mottagit varan samt under returfrakten. Varan ska skickas i retur inom 14 dagar räknat från det datum meddelande om utövande av ångerrätt lämnades till Aubergine. Varan ska skickas väl emballerad, i fint skick och i originalkartong. Returer ska göras till Aubergine enligt de metoder och anvisningar som anges på hemsidan här.

6.6
Ibland kan Aubergine erbjuda fri retur för vissa varor. Om fri retur gäller framgår det av den aktuella varan på hemsidan.

6.7
När Du ångrar ditt köp betalar Aubergine tillbaka det belopp som Du betalat för varan, inklusive leveranskostnader. Undantag gäller för eventuella tillkommande leveranskostnader till följd av att Du valt något annat leveranssätt än den standardleverans som Aubergine erbjuder. Vid retur av del av order återbetalas leveranskostnaden inte. På det belopp som ska återbetalas har Aubergine rätt att dra av en summa motsvarande varans värdeminskning jämfört med varans ursprungliga värde, om och i den mån sådan värdeminskning beror på att Du har hanterat varan i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion.

6.8
Aubergine betalar snarast tillbaka beloppet, dock senast inom 14 dagar från och med det datum Aubergine tog emot ditt meddelande om utövande av ångerrätten. Aubergine får dock vänta med återbetalningen tills Aubergine tagit emot varan eller Du har visat att varan har sänts tillbaka, t.ex. genom ett inlämningskvitto. Återbetalningen kommer att ske till dig via det betalningsalternativ som Du valde, förutsatt att inte annat överenskommits eller att det finns hinder för sådan återbetalning.

7.GARANTI OCH REKLAMATION

7.1
Vissa av Aubergines varor kan omfattas av garanti. Information om eventuell garantitid och särskilda garantivillkor för respektive vara finns på hemsidan eller i dessa Villkor. Garanti för varor täcker endast ursprungliga fabrikationsfel, och därmed inte fel som uppstår vid eller efter en egen förändring av varans funktion och utseende, såsom ombyggnation, uppgradering eller annan konfigurering av varan. Din orderbekräftelse gäller som garantibevis.

7.2
Reklamationsrätten täcker varor som är felaktiga enligt gällande konsumentskyddslagstiftning. Kund som önskar göra gällande fel i beställd vara ska kontakta Aubergine så snart som möjligt efter att felet upptäckts via de kontaktuppgifter som anges på hemsidan. Reklamationer som görs inom två månader från det att Du upptäckt felet anses alltid ha lämnats i rätt tid. Du har 3 års reklamationsrätt på varor inköpta på hemsidan.

7.3
Aubergine står för returfrakten för godkända reklamationer.

7.4
När reklamerad vara returnerats och reklamationen godkänts kommer Aubergine att kompensera dig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Aubergine strävar efter att detta ska ske inom 30 dagar från det att Aubergine mottagit reklamationen, men det kan ta längre tid beroende på varans art. Aubergine förbehåller sig rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig enligt gällande konsumentskydds-lagstiftning. Vid reklamationer följer Aubergine riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se www.arn.se. Mer information finns på www.konsumentverket.se.

8.LÄNKAR

Aubergine kan länka till andra webbplatser som ligger utanför Aubergine kontroll, och webb-platser utanför Aubergine kontroll kan länka till hemidan. Även om Aubergine försöker säkerställa att Aubergine enbart länkar till webbplatser som delar Aubergines personuppgifts- och säkerhetsföreskrifter enligt Integritetspolicyn är Aubergine inte ansvarig för skydd eller sekretess av information eller personuppgifter som Du tillhandahåller på andra webbplatser. Du bör iaktta försiktighet och läsa personuppgiftsföreskrifterna för den aktuella hemsidan.

9.FORCE MAJEURE

Aubergine ansvarar inte för förseningar orsakade av omständigheter som Aubergine inte kunnat råda över såsom exempelvis allmän arbetskonflikt, krig, eldsvåda, blixtnedslag, terroristattack, ändrad myndighetsbestämmelse, tekniska problem, fel i el-/tele-/dataförbindelser eller annan kommunikation samt fel eller försening i tjänster från underleverantör på grund av omständighet som här angivits. Dessa omständigheter ska utgöra befrielsegrund som medför befrielse från skadestånd och andra påföljder. Om någon sådan situation skulle uppstå informerar Aubergine dig dels i början och dels i slutet av tiden för den aktuella situationen. Har omständigheten varat längre än två månader har både Du och Aubergine rätt att häva köpet med omedelbar verkan.

10.ÄNDRINGAR AV VILLKOREN

Aubergine förbehåller sig rätten att göra ändringar i dessa Villkor när som helst i tiden. Alla ändringar av dessa Villkor kommer att publiceras på hemsidan. Ändringar gäller från det att Du har accepterat Villkoren (i samband med ett nytt köp eller vid besök på hemsidan), alternativt 30 dagar efter att Aubergine har informerat dig om ändringarna. Aubergine rekommenderar dock att Du håller dig uppdaterad på hemsidan regelbundet för att bli varse om eventuella ändringar av Villkoren.

11.TILLÄMPLIG LAG OCH TVIST

11.1
Tvister ska i första hand lösas i samförstånd efter diskussion med Aubergines kundtjänst. 

11.2
Om tvist ej kan lösas i samförstånd med Aubergines kundtjänst, kan du som kund vända dig till ARN (Allmänna reklamationsnämnden) som du hittar mer information om på www.arn.se. Du kan även lämna klagomål direkt online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, som du hittar via följande länk http://ec.europa.eu/consumers/odr. Lämnar du in ett klagomål via denna plattform, vidarebefordras ditt ärende automatiskt till rätt nationellt ansvarigt tvistlösningsorgan. Detta tvistlösningsorgan tar sedan kontakt med oss och försöker lösa tvisten utan att blanda in domstol.

Vid eventuell tvist följer Aubergine beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan.